Regisseur Floris Visser
Vormgeving Dieuweke van Reij
Licht Alex Brok
Dramaturgie Klaus Bertisch
Ensembles ASKO|Schönberg
Nederlands Studenten Kamerkoor
Cast
Europa Rosemary Joshua
The politican Erik Slik
The refugee Yavuz Arman İşleker
Over Fortress Europe
Opera Trionfo en Asko|Schönberg brengen een nieuwe opera over een van de belangrijkste vraagstukken van onze tijd: de vluchtelingencrisis.
Het is de eerste aflevering van Sign of the Times, een serie nieuw te schrijven opera’s, die snel inhaken op de actualiteit. De opera vertelt het verhaal van Europa en haar zoon, de politicus. Zelf geboren in Noord-Afrika, trad Europa als jonge vrouw vol moed en idealen de wereld tegemoet. Nu leeft ze afgezonderd in haar appartement in Brussel. Ondertussen heeft haar zoon de opdracht de poort naar Europa te bewaken. Er ontspint zich een drama vol politieke belangen, persoonlijke verlangens en het rumoer van angst en haat van populisten.
Fortress Europe kon tot stand komen dankzij steun van:
Fonds Podiumkunsten
Prins Bernhard Cultuurfonds
Amsterdams Fonds voor de Kunst
VSB Fonds
Gravin van Bylandt Stichting
De donateurs van Opera Trionfo
Opera Trionfo snijdt actuele thema’s aan in Sign of the Times
We leven in een tijd van grote veranderingen en onzekerheid. De ons bekende wereld, haar systemen en idealen houden op te bestaan of veranderen ingrijpend. En dat vraagt om een reactie van de kunsten en in het bijzonder van opera als smeltkroes van alle disciplines. Daarom creëert Opera Trionfo met Asko|Schönberg en andere samenwerkende partners Sign of the Times: een serie opera’s die inspelen op de actualiteit. In de periode 2017-2020 wordt elk jaar een nieuwe opera geschreven en gecomponeerd om snel te kunnen inhaken op brandende actuele vraagstukken.
Lovende recensies voor Fortress Europe
Theaterkant ****
“De vluchtelingencrisis. Veel actueler kun je het als operaproducent niet maken. … een knappe en aantrekkelijke enscenering … Onvermijdelijk vraag je je als toeschouwer af aan welke kant jij eigenlijk staat en waar jouw compassie ligt? En dat wordt nog eens extra versterkt door de neutrale positie die Visser als regisseur inneemt. Het is de enige juiste aanpak, waarmee Visser laat zien hoe modern en betekenisvol de oude operavorm nog is. … De muziek van de Grieks-Nederlandse componiste Calliope Tsoupaki kent geen gelijke… De kwetsbaarheid van een eenzame hobo vind je bij Tsoupaki vlak naast het donderend geraas van het slagwerk. Prachtig!”
Parool ****
"Het regieconcept sluit als een bus... Tsoupaki roept knap een eigen wereld op in haar partituur. De wringende dilemma's worden met tonale middelen werkelijk wringend verklankt... Onder leiding van Bas Wiegers zorgen Asko|Schönberg en het Nederlands Studenten Kamerkoor voor een evocatieve uitvoering... En ook de cast, met Rosemary Joshua als Europa, Erik Slik als Frans en Yavuz Arman Isleker als Amar, is uitstekend.”
Volkskrant ***
Pijnpunt op de planken!... Knap, van regisseur Floris Visser, dat hij in de traag malende operawereld een actueel pijnpunt zo snel op de planken krijgt... Hoed af ook voor Calliope Tsoupaki, de Grieks-Nederlandse componist bij wie de Méditerranée in het bloed zit...
De rol van Amar, een vluchteling, zit perfect op de basstem van Yavuz Arman Isleker. Sterk is ook de inbreng van het Nederlands Studenten Kamerkoor. Met strakke, soms rauwe kelen halen ze Arabische volkspoëzie dichterbij.
Laat Floris Visser verder gaan op de weg van het opera-engagement. Op naar de klimaatopera!”
Trouw
“Goede zangers… Uitstekende regie!”
Operamagazine
“Fortress Europe, dicht op de actualiteit… vaardig verbonden door Floris Visser, die een uitstekende cast regisseerde …
Dankzij hem worden Europa, haar zoon Frans en de vluchteling Amar scherpe karakters, gebeurt er op het podium nooit meer dan strikt noodzakelijk is voor het drama en ontstaan er verschillende hoogtepunten, zoals een verzameling zingende vluchtelingen en een nachtmerrieachtige dreiging van vreemde figuren die moeder Europa tegen haar eigen voordeur dreigen te vermorzelen …
Componiste Calliope Tsoupaki schreef beeldende muziek bij het verhaal, met lange, lyrische lijnen ... Rosemary Joshua speelt en zingt hoogst overtuigend … Erik Slik… hoge kwaliteit en veel présence…
Yavuz Arman İşleker… een sterke stem en goed acteerwerk …
“Ik haat haar niet, ik vrees haar”, zingt de politicus aan het einde van de voorstelling, terwijl hij letterlijk neerkijkt op moeder Europa. Daarna deelt het bittere slotbeeld een dreun uit die het publiek even stil laat zijn…"