Media

Antigona in de media

“Indringende enscenering van ten onrechte vrijwel vergeten opera” […] Mede door de zeer effectieve belichting van Alex Brok is de toneelruimte zowel binnen als buiten de stad, terwijl het pleisterwerk zowel aan het oude als het moderne Griekenland doet denken. De gesloten ruimte symboliseert daarbij niet alleen de claustrofobische wereld van Antigona en Creonte, maar illustreert ook de beperkte bewegingsvrijheid van het volk. Hoewel de kostuums associaties met de jaren veertig oproepen, is de enscenering zo vooral universeel en tijdloos. […] meer dan twee eeuwen na de eerste uitvoering eindelijk in Nederland en Duitsland te zien. Alleen dat is al een reden om deze indringende productie te bezoeken.[…] Lees verder >

★★★★★ Theaterkrant, 25 januari 2018

“Bravo’s, Ovationen für alle Beteiligten nach drei Stunden italienisch gesungener deutsch übertitelter Musik.” Lees verder >

 Westfälische Nachrichten, 21 januari 2018

“Floris Visser, direttore artistico della compagnia firma un allestimento essenziale ed elegante […]” Lees verder >

OperaClick, 10 februari 2018

“Opera Trionfo gaf Tommaso Traetta’s zelden opgevoerde opera Antigonazaterdagavond een indringende première in de Stadsschouwburg in Amsterdam. In de regie van Floris Visser, een coproductie met het Theater Osnabrück, kon de tragedie zich prachtig ontrollen. […]” Lees verder >

Place de l’Opéra, 10 februari 2018

“De grootste troef is Vissers regie. Met flashbacks (ouverture) en de schim van zoon Polinice (wiens dood de plot ontketent) verleent hij ingenieus diepte aan de complexe onderlinge verhoudingen en aan de vraag welke wetten moeten prevaleren: menselijke of politieke.” Lees verder >

★★★★/★★★ NRC Handelsblad

[…] “Ein besonderes Lob gilt dem Lichtdesign (Alex Brok), das immer wieder punktgenau Gefühlswelten er- hellt.” […]  Lees verder >

 Osnabrücker Nachrichten, 24 januari 2018

“ ‘Beste opera achttiende eeuw’ is terug op de planken” Lees verder >

Parool

“At its Dutch première in Amsterdam, Floris Visser’s staging vibrated with violent emotions and the cast gave physically explosive performances.” Lees verder >

★★★ Bachtrack, 11 februari 2018

‘Regisseur Floris Visser laat er in Antigona een tot in de puntjes doordachte regie op los’ Lees verder >

★★★ de Volkskrant

 

“Osnabrück. Eine Tragödie mit unerbittlichen Lauf: Floris Visser hat am Theater Osnabrück die Oper „Antigona“ inszeniert. Dem Osnabrücker Publikum hat der Abend gefallen.” Lees verder >

 Osnabrücker Zeitung, 21 januari 2018

 

[…] “Es sind die Stimmen, die das Ganze tragen, und die Stimmungen. Regisseur Visser setzt auf Psychologisierung, innere Zerrissenheiten, nicht auf Effekte. Aber wenn er Effekte setzt, sind sie grandios” […] Lees verder >

 Die Tageszeitung, 23 januari 2018

 

De pers over Sign of the Times, deel 1: Fortress Europe

“De vluchtelingencrisis. Veel actueler kun je het als operaproducent niet maken. (…) een knappe en aantrekkelijke enscenering (…) Onvermijdelijk vraag je je als toeschouwer af aan welke kant jij eigenlijk staat en waar jouw compassie ligt? En dat wordt nog eens extra versterkt door de neutrale positie die Visser als regisseur inneemt. Het is de enige juiste aanpak, waarmee Visser laat zien hoe modern en betekenisvol de oude operavorm nog is. (…) De muziek van de Grieks-Nederlandse componiste Calliope Tsoupaki kent geen gelijke. (…) De kwetsbaarheid van een eenzame hobo vind je bij Tsoupaki vlak naast het donderend geraas van het slagwerk. Prachtig!”

★★★★ Theaterkrant

“Het regieconcept sluit als een bus. (…) Tsoupaki roept knap een eigen wereld op in haar partituur. De wringende dilemma’s worden met tonale middelen werkelijk wringend verklankt. (…) Onder leiding van Bas Wiegers zorgen Asko|Schönberg en het Nederlands Studenten Kamerkoor voor een evocatieve uitvoering. (…) En ook de cast, met Rosemary Joshua als Europa, Erik Slik als Frans en Yavuz Arman Isleker als Amar, is uitstekend.”

★★★★ Parool

“Pijnpunt op de planken! (…) Knap, van regisseur Floris Visser, dat hij in de traag malende operawereld een actueel pijnpunt zo snel op de planken krijgt. (…) Hoed af ook voor Calliope Tsoupaki, de Grieks-Nederlandse componist bij wie de Méditerranée in het bloed zit. (…) De rol van Amar, een vluchteling, zit perfect op de basstem van Yavuz Arman Isleker. Sterk is ook de inbreng van het Nederlands Studenten Kamerkoor. Met strakke, soms rauwe kelen halen ze Arabische volkspoëzie dichterbij. Laat Floris Visser verder gaan op de weg van het opera-engagement. Op naar de klimaatopera!”

★★★ Volkskrant

De pers over Owen Wingrave

“Gaat dat zien! … Een parel in Brittens oeuvre. Een parel is ook de productie van Opera Trionfo … Het Nieuw Ensemble verdedigde de partituur onder leiding van Ed Spanjaard met vuur en zwaard … Naar de strot grijpende beelden … De bewegings- en personenregie is zo goed doordacht, dat je er bij tijd en wijlen kippenvel van krijgt … alle acht zangers zijn hier helemaal op hun plek … geweldige nieuwkomer: Alistair Shelton-Smith.”

★★★★★ Peter van der Lint, Trouw

“Een indrukwekkende enscenering van regisseur Floris Visser … uiterst geconcentreerde stijl …uitstekend gezongen … Ed Spanjaard leidt het Nieuw Ensemble op intense wijze door de partituur van Britten.”

★★★★ Kasper Jansen, NRC

“Een juweel … Regisseur Floris Visser maakt er een op en top victoriaans drama van, perfect gesneden, met psychologische diepgang en spannend tot de laatste minuut … Ed Spanjaard leidde met gezag de Nederlandse première … De zangers verstaan hun vak en leveren prachtig teamwerk … De voorstelling werkt nog dagen na.”

★★★★ Thiemo Wind, De Telegraaf

“Een psychologisch drama met veel lagen … De regisseur Floris Visser suggereert en vult niet veel in. Dat werkt indrukwekkend goed … Een opera die lang verborgen is gebleven maar zich kan meten met de beste werken die Benjamin Britten heeft geschreven … Meesterlijke vondst.”

★★★★ Biëlla Luttmer, De Volkskrant

“Een indrukwekkende productie.”

Mischa Spel NRC

“Onder de bezielende leiding van Ed Spanjaard geven de leden van het Nieuw Ensemble Brittens muziek warmte en kleur.”

Winand van der Kamp, Haarlems Dagblad